Rodzaje okładzin w klockach hamulcowych

Motocyklowe klocki hamulcowe posiadają kilka typów okładzin, czyli materiałów ciernych naniesionych na blachę - "plecy" klocka. W zależności od typu okładziny klocek charakteryzuje się różnymi właściwościami i zastosowaniem.

Przy doborze klocków hamulcowych do motocykli należy kierować się ich przeznaczeniem 
podawanym przez każdego producenta. Niewłaściwy wybór klocków może byc przyczyną obniżenia skuteczności układu hamulcowego i tym samym wydłużenia drogi hamowania. 

Nie chodzi tu tylko o dobranie zbyt „słabych” klocków do ciężkkiego motocykla o dużej mocy. 

Zasada obowiązuje także w drugą stronę, czyli sportowe klocki hamulcowe będą nieskuteczne 
w motocyklu używanym w codziennej eksploatacji z uwagi na to, że przeznaczone są do 
pracy w ekstremalnych temperaturach i przeciążeniach w jeździe sportowej.

  Złotą zasadą jest dobór klocków o tym samym rodzaju okładziny w jaki motocykl został wyposażony fabrycznie.  

Materiałem ciernym pierwotnie /i do dziś/ stosowanym w klockach hamulcowych była mieszanina materiałów organicznych. Połączenie różnorakich materiałów żywicznych z włóknami azbestowymi /obecnie kevlarowymi/ z odrobiną sproszkowanego metalu. Tego typu klocki słabo sprawują się w deszczu, a także są bardzo podatne na fading. Wymagają także docierania zabezpieczającego je przed zeszkleniem. Polepszając właściwości klocków zaczęto stosować materiały ceramiczne i spieki metaliczne. Dzięki nim gwałtownie poprawiły się opóźnienia hamulców lecz w klockach metalicznych musiano zastosować izolację /lub odpowiednią wentylację/ między klockiem a tłoczkiem z powodu dużej przewodności cieplnej tego typu klocków. Spieki metaliczne w odróżnieniu od materiałów organicznych dobrze sprawują się w wyższych temperaturach, a ich skuteczność wraz ze wzrostem temperatury nie maleje, podobnie jak w deszczu. 
źródło : dynotech.pl


  Podstawowa, najtańsza stosowana okładzina to tzw. okładzina organiczna  

Okładziny klocków organicznych wytwarzane są z żywic na bazie węgla. W tym miękkim spoiwie z żywicy "zatopione" są twardsze cząsteczki, które w znacznym stopniu mają wpływ na efekt (siłę) hamowania. Cząsteczkami tymi są sproszkowane metale przede wszystkim żelazo i miedź. Wagowo ilość metali w okładzinie klocka organicznego wynosi najczęsciej 10 do 20%. Typowy współczynnik tarcia dla klocków organicznych jest rzędu 0,4.

Zalety klocków organicznych :
+ niska cena
+ tzw. miekkość - niskie zużycie tarczy hamulcowej

Wady klocków organicznych :
- niski współczynnik tarcia - przecięta do słabej siła hamowania
- szybkie zużycie - niska trwałość
- słabe odprowadzanie ciepła
- skłonnośc do fadingu (puchnięcia okładzin wraz ze wzrostem temperatury)
- malejąca skuteczność ze wzrostem temperatury
- NIE NADAJĄ SIĘ DO ZASTOSOWAŃ SPORTOWYCH
- nie polecamy DO CIĘŻKICH lub SZYBKICH MOTOCYKLI

  Okładzina ze spieków metali (klocki sintermetalowe) - montowane przez producentów do nowszych motocykli  

Okładziny klocków sintermetalowych wykonywane są ze spieków metali, gdzie głównym składnikiem jest miedź i jej stopy. Po sprasowaniu proszków tych metali otrzymuje się materiał okładzin, który nakłądany jest na płycie nośnej często też miedziowanej dla uzyskania bardzo dobrej przewodności cieplnej. Od koloru okładzin i płyt klocki sintermetalowe nazywane są często złotymi. Okładziny ze spieków metali współpracują z tarczami hamulcowymi ze stali nierdzewnej (tarcze takie posiada 99% motocykli współczesnych). Klocki ze spieków (sintermetalowe) posiadają współczynnik tarcia rzędzu 0,7 i takie klocki są montowane fabrycznie przez producentów współcześnie do ciężkich i szybkich motocykli.

Zalety klocków ze spieków metali (sintermetalowych) :
+ WYSOKI współczynnik tarcia - wysoka skuteczność hamowania
+ duża trwałość
+ bardzo dobra przewodność cieplna

+ bardzo dobra odporność na wysokie temperatury
+ co za tym idzie odporność na fading
+ stała skuteczność w szerokim zakresie temperatur pracy

Wady klocków ze spieków metali :
- dość wysoka cena
- nieco większe zużycie tarcz (w porównaniu z klockami organicznymi)

  Okładzina ze spieków węglowych - do zastosowań wyłącznie sportowych   

Okładziny klocków wykonywane są ze spieków, gdzie głównym składnikiem jest węgiel. Klocki ze spieków węglowych charakteryzują się extremalnie wysokim współczynnikiem tarcia rzędu 0.9. Klocki ze spieków węglowych nie posiadają homologacji i nie są dopuszczone do stosowania w ruchu drogowym - są przeznaczone wyłącznie do zastosowań w sportach wyczynowych. Takie klocki wymagają wysokiej temperatury, aby mogły hamować - zawodnicy przed wyścigami rozgrzewają hamulce podczas próbnych okrążeń, klocki nierozgrzane po prostu nie hamują.

Charakterystyka klocków ze spieków węglowych :
- najwyższa skuteczność (wymagane jest rozgrzanie hamulców)
- duże pylenie podczs pracy
- szybkie zużycie
- bardzo wysoka cena