Test klocków hamulcowych na BMW R1200GS Adventure


WYCISKANIE WSZYSTKICH SOKÓW Z HAMULCÓW BMW R1200GS.

Test został opublikowany w 2008 roku.


4500 - dokładnie tyle kilometrów przejechał w zaciskach hamulcowych BMW R1200GS każdy, z siedmiu testowanych przednich klocków hamulcowych.

Większą część testu, czyli 4300 kilometrów przejechano w ramach wymagającego długodystansowego testu opon, który umożliwił ocenę zużycia zestawów : klocek hamulcowy - tarcza hamulcowa. 

Pozostałe kilometry pokonano w ramach funkcjonalnego testu według sprawdzonych wytycznych na świeżo dotartych klockach.

Testom poddano tylko klocki sintermetalowe (czyli wykonane ze spieku metali) : klocki oryginalne BMW oraz sześć zamienników produkowanych przez firmy : Brembo, Carbone Lorraine, EBC, Ferodo oraz TRW-Lucas. 

Poniżej opis poszczególnych kryteriów, wg. których klocki zostały oceniane w teście :

 Reakcja (max. 10 punktów)
już przy lekkim wciśnięciu dźwigni hamulca powinno, możliwie bez żadnej zwłoki czasowej, być odczuwane wyraźne działanie hamulca

 Punkt działania (max. 10 punktów)
czy podczas naciskania dźwigni hamulca tworzy się wyraźnie definiowalny opór czy też całośc działa bardziej miękko - gąbczaście. Jednak nawet najlepsze zamienniki nie zdziałają cudów przy powolnie działających hamulcach BMW R1200GS. 

 Dozowalność (max. 10 punktów)
idealna, gdy hamowanie wzrasta proporcjonalnie do siły przyłożonej do dźwigni hamulca. Tak też jest w przypadku większości testowanych klocków. Klocki z progresywnym przebiegiem siły hamowania (jak Braking czy EBC), których siła hamowania wzrasta więcej niż proporcjonalnie, są trudne w dozowaniu dla mało doświadczonych motocyklistów lub też przy awaryjnym hamowaniu.

 Siła na dźwigni hamulca (max. 10 punktów)
im niższa siła potrzebna do obsługi hamulca tym wygodniej się prowadzi oraz łatwiej hamuje. Jeżeli do spowalnienia wystarczy (jak w przypadku Braking, TRW Lucas czy Brembo) tylko tylko jeden palec wygodniej się wówczas podrózuje się na długich dystansach.

 Hamowanie na zimno (max. 15 punktów)
ocena skuteczności hamowania zimnych klocków przy pierwszym hamowaniu

 Hamownie na gorąco (max. 15 punktów)
 - ocena skuteczności hamowania gorących klocków

 Fading (max. 15 punktów)
po kilku następujących po sobie hamowaniach działanie hamulców powino być w pełni sprawne : siła konieczna do hamowania nie powinna wzrastać oraz punkt działania nie powinien się zauważalnie przesuwać.
W tym teście słabo wypadły przede wszystkim klocki oryginalne BMW. Klocki firm Braking, EBC oraz TRW Lucas pozostały niepodatne na fading nawet po szybko następujących po sobie czterech hamowaniach z prędkości ponad 100 km/h.

 Ścieralność klocków (max. 10 punktów) [w mm]
klocki hamulcowe które się szybko zużywają muszą być wcześniej wymienione na nowe. Niskie zużycie chroni więc kieszeń przed kolejnym zbyt szybkim zakupem.

 Zużycie tarcz hamulcowych (max. 5 punktów) [w mm]
ocena jaki wpływ mają klocki na zużycie tarcz hamulcowych BMW.

Przed jak i po jeździe testowej wszystkie klocki i tarcze hamulcowe zostały zmierzone w wielu miejscach za pomocą mikrometru. Z ośmiu pomiarów MOTORRAD wyliczył średnie zużycie klocków i tarcz hamulcowych na dystansie 4300 km.



                  mm   mm
 
Punktacja maksymalna 10 10 10 10 15 15 15 10   5   100 OCENA
BREMBO 07BB26SA 8 7 9 9 13 13 12 8 0,243 4 0,025 83 bardzo dobra
TRW LUCAS MCB748SV 8 7 9 9 13 13 14 6 0,286 4 0,023 83 bardzo dobra
BRAKING 892CM55 8 7 6 9 14 14 14 4 0,328 4 0,023 80 bardzo dobra
FERODO FDB2125ST 7 7 8 8 12 11 13 9 0,211 3 0,031 78 dobra
EBC FA335HH 6 5 6 7 9 12 14 9 0,221 5 0,011 73 dobra
CARBONE LORRAINE 1101SBK5 7 7 8 8 10 12 12 6 0,286 0 0,094 70 dobra
BMW 34117683064 7 5 8 7 9 11 7 4 0,345 5 0,015 63 zadowalająca

Podsumowanie :
w teście nie "kryją się" żadne kiepskiej jakości klocki hamulcowe, jest jednak wyraźny przegrany : oryginalne klocki BMW.
 W porównaniu z zamiennikami klocki BMW są ekstremalnie drogie, a wyniki ich testu nie są oszałamiające. Wystarczą wprawdzie do użytku codziennego, jednak jeżeli ktoś wypróbuje zwycięskie klocki Brembo czy klocki TRW Lucas albo sportowo-agresywne Braking, szybko zauważy jak wysoko konkurencyjne klocki hamulcowe ustawiają poprzeczkę, a niektóre nie kosztują nawet połowy ceny klocków BMW. (Wystarczy kliknąć na symbol klocków w poniższym opisie by porównać oferty w motoklocki.pl)

UWAGA : testowane klocki 34117683064 zostały wycofane i zastąpione przez BMW klockami o numerze 34118534183.



klocki : BMW 34117683064

  miejsce : 7 w teście MOTORRAD

ocena : ZADOWALAJĄCE

Plusy : akceptowalna reakcja, dokładnie do dozowania, jeszcze akceptowalna siła na klamce (przynajmniej 2 palce), wystarczające działanie na ciepło, bardzo niski wpływ na zużycie tarcz hamulcowych
.
Podsumowanie: drogie, oferowane przez BMW oryginalne klocki hamulcowe zostają wyrażnie w tyle za znacznie korzystniejszymi cenowo zamiennikami. Wprawdzie obchodzą się bardzo ostrożnie z tarczami hamulcowymi ale za to zarówno na zimno jak i na ciepło zużyły się w tescie długodystansowym stosunkowo dość szybko
Minusy : miękki punkt działania, tylko przeciętne hamowanie na zimno, wyraźnie odczuwalny fading od drugiego następującego po sobie pelnego hamowania, stosunkowo wysokie zużycie klocków.


klocki : EBC FA335HH

miejsce : 5 w teście MOTORRAD

ocena : DOBRY

Plusy :
w miarę akceptowalna siła na klamce (przynajmniej dwa palce), dobre hamowanie na ciepło, również po czterech następujących po sobie pełnych hamowaniach brak fadingu, bardzo niska ścieralnośc klocków oraz niskie zużycie tarcz hamulcowych.
.
Podsumowanie: pomimo zadowalającgo ogólnego wyniku klocków EBC nie można bezkrytycznie polecić ich klientom GS. Wprawdzie długodystansowcy cieszą się z bardzo niskiej ścieralności, będzie ich jednak odstraszać niska skuteczność działania na zimno. Znakomita odporność na fading przekonuje bikerów jeżdżących sportowo, która da sobie radę z progresywnym przebiegiem siły hamowania.
Minusy : lekko opóźniona reakcja, miękki punkt działania, ze względu na mocną progresję z przyrastającą siłą na klamce ciężkie do dozowania, tylko umiarkowane hamowanie na zimno.


klocki : FERODO DFB2125ST

miejsce : 4 w teście MOTORRAD

ocena : DOBRA

Plusy :

akceptowalna reakcja, umiarkowanie stabilny punkt działania, dokładne do dozowania, niska siła na klamce (wystarczy jeden - dwa palce), na zimno dobre hamowanie, akceptowalne na ciepło, również po czterech następujących po sobie pełnych hamowaniach brak fadingu, bardzo niska ścieralnośc klocków oraz akceptowalny wpływ na zużycie tarcz hamulcowych.
.
Podsumowanie :
Ferodo przechodzą przez test nie wykazując żadnych słabości i pilnie zbierają punkty ale jednocześnie nie pojawiają się na szczycie w żadnej z konkurecji. Poza jednym wyjątkiem : bardzo niska ścieralność klocków. Podsumowując: te pochodzące północnych Włoch klocki są warte polecenia dla użytkowników GS-ów.
Minusy :
nie stwierdzono żadnych punktów negatywnych


klocki : BRAKING 892CM55

miejsce : 3 w teście MOTORRAD

ocena : BARDZO DOBRA

Plusy :

rareagują spontanicznie, umiarkowanie stabilny punkt działania, do hamowania wymagana bardzo mała siła na klamce (wystarczy jeden palec), swietne działanie zarówno na zimno i jaki i na ciepło, również po czterech następujących po sobie pełnych hamowaniach brak fadingu, bardzo niski wpływ na zużycie tarcz hamulcowych..
.
Podsumowanie :
już w fazie docierania klocki mocno wgryzają się w tarcze. Dla sportowo jeżdżących GS-iarzy, którzy nie mają problemu z progresywnym przebiegiem siły hamowania (z przyrastającą siłą na klamce mocno przyrastające opóźnienie) są gwałtownie „drapiące” w każdej temperaturze klocki Bracking bardzo dobrym wyborem. 
Minusy :
ze względu na mocną progresję z przyrastającą siłą na klamce ciężkie do dozowania, stosunkowo wysokie zużycie klocków.



miejsce : 2 w teście MOTORRAD

ocena : BARDZO DOBRA

Plusy :

reagują spontanicznie, umiarkowanie stabilny punkt działania, bardzo dokładne do dozowania, bardzo niska siła na klamce (wystarczy jeden palec), zarówno na zimno jaki na ciepło bardzo dobre hamowanie, również po czterech następujących po sobie pełnych hamowaniach brak fadingu, bardzo niski wpływ na zużycie tarcz hamulcowych
.
Podsumowanie :
poza przeciętną ścieralnością klocki TRW Lucas okazują się najlepiej pasować do BMW GS. Perfekcyjna dozowalność, niskie siły na klamce i wybitna odporność na fading zapewniają tym klockom wraz z klockami Brembo zasłużone miejsce nr 1 w tym teście.
Minusy :
wyraźnie dająca się zmierzyć ścieralność klocków



miejsce : 1 w teście MOTORRAD

ocena : BARDZO DOBRA

Plusy :

reagują spontanicznie, umiarkowanie stabilny punkt działania, bardzo dokładne do dozowania, wymagana bardzo niska siła na klamce (wystarczy jeden palec), zarówno na zimno jak i na ciepło bardzo dobre hamowanie, dopiero po czwartym następującym po sobie pełnym hamowaniu wyczuwalny bardzo słaby fading, niska ścieralność klocków, bardzo niski wpływ na zużycie tarcz hamulcowych
.
Podsumowanie :
mistrzowski wynik bez prawdziwych słabych punktów winduje czerwono lakierowane Brembo wraz klockami Lucas na pierwsze miejsce. Szczególnie przekonywujące: wspaniała dozowalność i niska siła wymagana do hamowania. Klocki Brembo otrzymały zasłużone miejsce nr 1 w teście.
Minusy :
nie stwierdzono żadnych punktów negatywnych